Svenstrup Efterskole har i samarbejde med Navigent iværksat en indsats, som har til formål at give de unge styrke og robusthed til at være sig selv i fællesskabet. De unge skal lære at turde træde uden for deres comfort zone og møde de udfordringer, der kommer. Alle medarbejdere har været involveret i indsatsen, så eleverne bliver mødt på samme måde både i undervisningen og i fritiden på skolen.
Arbejdet er baseret på Dwecks forskning i mindset, som er en beskrivelse af adfærd, som både elever og medarbejdere kan genkende. Tilgangen taler netop ind i de udfordringer, de unge oplever og samtidig er det en enkel ramme for medarbejderne at arbejde indenfor. Det gør det nemmere at tale sammen og finde fælles fodslag i arbejdet.
Svenstrup Efterskole har bl.a. arbejdet med fokus på følgende:
- Sådan kan lærerne arbejde med indsatsen i undervisningen
- Elevernes læringsproces
- Forberedelse til de afsluttende eksamener med fokus på vedholdenhed, selvstændighed, at fokusere og at finde motivationen
- Mindset i kontaktgrupperne
Det har været et spændende forløb med mange ahaoplevelser for skolens medarbejdere. Arbejdet med mindset er kun lige begyndt og vil være en vedvarende proces, hvor skolen i årene fremover vil justere og videreudvikle indsatsen.
Projektet er støttet af Den Statslige Kompetencefond.