Karaktererne blev droppet på antropologi

Studie- og karrierevejleder Luise Mandrup Andersen (tv) og studenterstudievejleder Nanna Ploug Kollerup (th).
Foto: Kristian Lindhardt

Institut for Antropologi på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet tiltrækker hvert år unge mennesker med tårnhøje gennemsnit fra gymnasiet. Uddannelsen er da også et af universitetets mest populære og anerkendte studier.

Til trods for stor popularitet og dygtige unge mennesker er frafaldsprocenten for studerende en af de højeste på Københavns Universitet. Og det mærkes tydeligt hos studiets studievejledning. De møder ugentligt studerende med lavt selvværd, der føler sig presset og stresset.

Studerende der har været vant til at levere toppræstationer i gymnasiet og som nu sidder til forelæsningerne og føler, at de ikke er så dygtige alligevel. Alle de andre må være klogere, dygtigere og bedre end mig – er en typisk sætning fra studerende, der opsøger vejledning.

 

Pointer om mindset i studievejledningen

Hos studievejledningen ønsker man at gøre noget ved det dystre billede, der tegner sig på studiet. Et skridt i denne retning har været et samarbejde med Navigent med fokus på at undersøge, hvordan pointerne om mindset kan bruges i arbejdet med at give de studerende bedre lærings- og mestringsstrategier og derigennem mindske dårlig trivsel og frafald.

Navigent har over godt et halvt år gennemført processen med studievejlederne, der både fandt frem til, hvad de kan kommunikere for de studerende i starten af studiet, når de møder dem kollektivt og de har fået idéer til, hvordan de kan bruge viden om mindset i de individuelle samtaler med de studerende. Det er især, når de studerende møder op med problemer med præstation, stress, trivsel, angst og motivation, at studievejlederne vil gøre brug af deres viden om mindset.

“I stedet for at fokusere på de klassiske ting, som hvor biblioteket ligger, så vil vi have mere fokus på, at nu er I her, ned med skuldrene, billetten er indløst, nu er det lige meget med de der karakterer. Nu er det læring, nu er det proces, nu er det at prøve ting af – karakterer fra nu af er mere eller mindre ligegyldige”, fortæller studievejleder Luise Mandrup Andersen til uniavisen.

Nu hjælpes de studerende altså til at have fokus på proces, nysgerrighed og læring frem for præstation.

Karakterfri begyndelse

Studievejledernes arbejde med at fremme de studerendes udviklende mindset handler grundlæggende om at gøre op med den præstationskultur, som præger studiet. Som led i dette mentalitetsskifte har Institut for Antropologi og dets nye studieleder Heiko Henkel besluttet at fjerne alle karakterer det første år. Det er ikke set før på nogen videregående uddannelse i Danmark.

Når karaktererne ikke lurer i horisonten får de studerende ro til at koncentrere sig om læringen og hvis de fejler, så er det ikke jordens undergang, men en anledning til at lære noget nyt.

Mediedækning

Projektet har givet anledning til en artikel i Uniavisen den 24. august 2017. Læs artiklen her: https://uniavisen.dk/studiet-uden-karakterer/

Desuden har karakterfriheden på første år givet anledning til omtaler i P1 Orientering, P4 Morgen og Berlingske Tidende, onsdag den 30. august 2017. Se artiklen her: https://www.b.dk/nationalt/koebenhavns-universitet-lader-nye-studerende-gaa-fri-af-karakterer

Scroll til toppen